Alla inlägg under september 2008

Av Cecilia - 28 september 2008 21:05

I dag har det varit party hela dagen.

Vi tog sovmorgon och mysade hemma hela familjen. Sen blev det duschning och festkläder, innan vi for i väg på kalas!

Min far fyller 50år och firar med fest hela dagen. Klockan 14.00 var det dags för första sittning- Släkten. Det blev massa god mat och tårta såklart! Pappa hade köpt cider(alkohol) til sina döttrar, men tyvärrr så kunde varken Jenny eller jag dricka. Så vi har de innestående till en senare fest:)


Pappa blev jätte glad för alla fina presenter, men tårarna kom när han öppnade paketet från mammma... mamma skulle hålla en tal men kunde inte få fram mer än grattis... sen fick han öppna. Ett riktigt trumset!

Pappa har som ung spela lite trummor men sedan som familjefar har det legat på is ca 28år. Men nu var det dags igen! Nu slipper han dagligen sitta och trumma med fingrarna på bordet... nu blir det röj på Eskilsvägen 40!!


Jag hade knåpat ihop ett tal...fyndigt och träffande ;) Jenny och jag läste det högt och tydligt(lärarrinnor som vi är) Mamma skrattade så han satt vattnet i fel strupe ;) Så det var säkert roligt:D


Efter tårtan for jag hem till mitt egna lilla party! Där väntade kaksugna och klädintresserade mammmor! Det blev en lyckad träff förutom att lilla Meja fick ingen ro... Men till sist somnade hon gott och jag kunde klämma och känna lite.


Det här köpte jag till mina flickor:)


När alla hade åkt ringde mamma. Hon ville att jag skulle komma tillbaka till kalaset. Så jag åkte själv dit en sväng. Där hade andra sittning precis börjat. Jag tog ännu en gång av den goda buffèn ;) Sedan höll vi i talet igen innan vi körde tipsrunda.

Vid 20.30 bar det hem igen, då var det dags för shiftbyte. Magnus och alla pappas jobbarkompisar skulle på träff. De skulle förfesta för att sedan åka dit och överraska pappa.... eller överraska... De har gjort samma tradition när någon fyller jämt i ca 30 år... så överraskning vet jag inte om det blir..


Nu ska jag krypa ner i sängen. I morgon väntar öppna förskolan :) Äntligen kan vi gå dit igen...utan prickar ;)






Av Cecilia - 27 september 2008 23:48

I dag efter frukost hade vi prickgenomgång...Nu är alla prickar "torra" eller bort! Skönt! Äntligen friskskrivna och karantänen är nu upplöst!

Vi begav oss hela familjen till Folketshus loppis. Vi fynda en STOR påse med lego, endast 30kr så det var verligen ett fynd!

När vi var i Örebro förra helgen hittade Emilia en kickbike på leksaksaffären. Hon körde runt i affären och tyckte det var super kul. Priset på en sådan var 499:- så det blev inget... hon har ju nyss fyllt.. Men på loppisen i dag fann jag en rosa fina kickbike under ett av borden! Priset?? Jo, 50kr! Den tar vi sa polisen!! ;)

Emilia "kickade" sig glatt hem. Ramlade av  i gräset och på trottoaren ca 15 grr, lite gnäll, sedan upp igen. Efter den 10:ende vurpan ropade hon "Vi har såna plåter hemma va??"


Efter våra fynd gick vi till Skärblacka hembageri. Där blev det kalasande på tårta,morotskaka och chokladboll!

 Efter ett enormt kaloriintag tog jag och Meja en långpromenad med Linda och  lilla Maja Elvira.


Kvällen ägnade vi oss åt att skriva ett fyndigt tal till min far som fyller 50år. Jag han även göra en lime&björnbärskaka som jag ska bjuda på i morgon på partyt! I morgon väntas Me and I kollektionen uppvisas på Orrspelsvägen!

Om det är någon som är sugen på kaka eller kläder så titta gärna förbi kl. 17.00


P.s Meja går!! I sin gå-stol ;) Hon är både glad och lite kartig då hon förflyttar sig bakåt.I morgon ska hon få smaka på gröt;)


Sov sött!


Av Cecilia - 26 september 2008 14:07

I dag kom vi i väg trots  en viss försening.... hmmm Eftersom jag inte visste hur man ställer larmet på min NYA mobil, bad jag Magnus väcka oss. Men han glömde helt bort sin sovande familj.... grrr Jag vaknade med ett ryck och då var klockan mycket. Meja fick åka i pyjamas och Emilia fick ta med frukosten till Lukas! Men vi hann precis tilll babysimmets start! Puh Det ska alltid vara lite action i våra liv ;)


Vid lunch ringde en vänlig man från FOLKSAM.. Han ville kolla med oss ang vår anmäland om stöld. Han tyckte nog synd om oss... Han sa att jag varit lite snäll i min bedömning av uppskattat pris. Sedan sa han att vi saknade försäkring för "lösöre":(.. Jag hade ju skrivit ett uppskattat värde på 1300:- För både vagn och lammfällen. Han sa då att han ville öka min uppskattning till 4500 för vagnen eftersom det är 3000 i självrisk. "Så då sätter jag in 1500:- på ditt konto, känns det bra??" sa  folksamkillen.

Det känns ju super bra! Trots att vi blivit bestulna så känns det här verkligen så himla bra.

Jag har aldrig tidigare anmält något som jag blivit av med. Jag hade någon förutfattad mening om att de skulle vara griniga och säga"Jajaj men den är ju inte sprillans ny, du får en hundring och skyll dig själv!" men så fel jag hade...'

Jag kan varmt rekommendera FOLKSAM till er alla! Killen jag pratde med fixade en extra försäkring på lösöre till oss! I fall vi någon mer gång skulle hamna i samma sits!Vilken service!! :)

Nu ska jag titta på blocket efter en ny vagn(ingen dockvagn) till lilla Meja!

Om någon hittar en annons på en svart/grå BERTINI vagn. Let me know!


Då ska jag åka dit med skottsäkerväst.. men först ska jag nog betsämma möte på en plats.... Sen ska Magnus rigga en mikrofon under min tröja. Magnus ska ligga lite längre bort med kikare och prata med med mig... sen kanske det dyker upp några svartkläddamän...i en svartbil och då ser Magnus i sin kikare VAGNEN......hmmm jag får nog inte titta mer på svenska kriminallromaner....


Nu ska jag fredagsstäda! Meja sover sött. Magnus och Emilia kör soper till återvinningen! Nu finns det äntligen tid för lite "ensamstädning";)

I kväll kör vi en "fredag ala Lagermans" dvs Tacos och godis...men som sagt först städning!!


Trevlig helg alla vänner och bloggläsare!


/Cicci

Av Cecilia - 25 september 2008 15:36

Hej hopp!


Dagen tråkighet...

Någon/några har stulit lilla Mejas vagn :(

vagnen parkerades utanför hos mormor och morfar i deras carport, sedan dess är den försvunnen. På något konstigt vis så känns själva stölden inte så jobbig för oss, utan alla frågor:

Vilket stackras barn ska nu ligga i en stulen vagn??

Vad gör vi om vi möter någon "med vår vagn"?

När smög sig någon/några in på mammams och pappas tomt? Med tanke på att deras sovrum ligger 2 m i från brottsplatsen.. usch!

men nu är en polisanmälan gjord och Folksam har fått in en anmälan så nu kan vi ju hoppas på att vi får en liten slant tillbaka...det kanske räcker till en dockvagn? ;)


Nu till lite roligare saker dagens shopping:)

I dag har jag nätshoppat:) Det blev lite söta inredningsprylar...här är ett axplock av vad jag köpte

Me lik a lot :) Den kommer bli super snygg någonstans i vår hus..

 De här söta rosorna ska pryda vår trapp!!

Vad kan passa bättre en stendekorationer till en barnfamilj.. vi får se vad dessa roser kommer användas till;)


 En lite söt pinne blev det också... Magnus kan inte förstå att varför man ska ha en söt pinne i krukan... hmm  Men det gör jag! :)


I dag skickade jag Magnus till stan för att kolla tapeter. En mycket pedagogisk metod... och han kom hem med flera fina förslag, så nu mina vänner ska det bli tapetserat... Min "kärlek" Ska jag rama in i en vit ram. Den ska få hänga i vardagsrummet som ett minne av vår korta romans..


Åhh jag får inte glömma Dagens brevskörd... :) Jag och Magnus hade precis ringt samtalen om vagnen och kände oss lite deppade över det samhälle vi lever i.... då kom posten!

Den underbara och omtänksamma familjen Johansson hade skickat ett prickigt(non stop)kort till "Pricken" Gissa om hon blev glad!! En liten krya-på-dig-bok låg också i kuvertet! Den förgylde hennes lite långtråkiga dag! Det är i bland lite tråkigt att bara vara hemma med lillsyran och mammsen... Emilia är van med ett lite mer aktivare liv...Som tur var fick hon följa med Magnus in till stan när han skulle hämta tapetkatalogerna.



Jag fick också ett kort!!

Inte ofta som det dyker upp snigelmail, mest räkningar och reklam adresserat till fröken Olsson. Men nu fick vi en inbjudan til Stockholm. Mina studievänner från lärarhöskolan bjöd dit oss. Becka, Mats och lille Zakarias vill nu att vi ska komma upp och kolla in deras lya och hitta på något kul. Det passar oss perfekt med en lite mini semester norr ut:)




Efter middagen gick jag ut och fixa i trädgården. Magnus har köpt massa höstblommor som jag planterade i krukor. Så nu är vår trädgård höstpimpad!


I morgon väntar babysim! Vilken tur vi har att Lukas snälla pappa ställer upp och vaktar Emilia när vi ska simma:)


Vi har verkligen tur att vi har så många snälla vänner som tänker på oss! Tusen tack till er alla!!


Nu är det dags för sängen...och i morgon har jag äntligen en fungerande mobil!! Om jag nu vet hur den fungerar;)


Kram/ Cicci


P.s På tal om vänner... är det någon mer som delar min vänskap till "Amigo"?? Ni vet den nya marabouechokladen..... mmmmmmm.s

Av Cecilia - 24 september 2008 23:09

I dag vaknade flickorna kl 09.00 ,vilken sovmorgon!!Skönt!

Efter frukost tog vi en prommenad i det sköna vädret och stannade i lekparken en stund. I lekparken träffade vi Espen som också var hemma med prickar på kroppen... lika barn leka bäst!


Efter lunchen var vi ute i trädgården. Den efterlängtade pappan kom då äntligen hem från jobbet! Emilia blir lika glad varje gång! Emilia som förrutom prickarna är precis som vanligt pigg och leksugen! hon styrde i sin lekstuga och bjöd på oss på fika!


Efter en dusch och lite mat tog jag och Meja bilen in till stan. Vi skulle träffa Anna.Annapanna, Jenny och A-G för lite mat och planeringsmöte.

Jag hade från början tänkt att åka utan barn, men Meja är nu mammigast i världen!

Det blev en mysig kväll med mycket tjatter och god mat. A-G bjöd på krämig pumpasoppa och en en god dessert som jag tyvärr inte vet vad det var, men gott var det!!

Sen bar det hem mot sängen igen....


Åååhhh vad jag längtar tills fredag då min mobil fungerar igen!!Gahhh har abstinens av att inte kunna smsa och ringa. Hur gjorde man förr??? Så alla ni som skickar sms.. Jag är inte arrogant och otrevlig bara tekniskthandikappad tills fredag 00.00


Sov sött!

Av Cecilia - 23 september 2008 22:33

Det är mycket som är prickigt...Emilia och Mejas me&i tights...  vår skitiga röda bil....mina pjamasbyxor  och som om inte det räcker... nu har de spridit sig...


I går vaknade Emilia med en prick på magen...myggbett konstaterade dr Cecilia Olsson. Men tyvärr visade det sig att vid kvällsduschen hade det blivit fler... Då blev det att goggla...

Inte mulusker inte svinkoppar... diagnosen blev VATTENKOPPAR!

Jag kände mig inte helt säker så jag ringde min kära vän Maria för hör efter vad hon trodde att det kunde vara. Maria har 3 barn och de har haft alla sjukdomar som man kan ha(barnsjukdomar) Sista diagosen hennes son hade var "mul och klövsjukan" Det låter lite konstigt tyckte jag!Hon sa iaf att det toligtvis var vattenkopper som Emilia fått...


I morse när jag pratade med BVC fick jag ytterligare medhåll om att det var vattkopper som spridits sig lite överallt.

Emilia mår jätte bra men tyvärr så har det börjat att kli lite här och där... jag försöker få henne att tänka på annat men det är ju inte så lätt. På kvällen när hon skulle sova så sa jag till henne att försöka sluta klia. Då kliade hon lite ovan på trosorna och sa " mamma jag kliar inte på prickarna,jag kliar på trosorna"


Eftersom vi nu måste hålla oss för oss själva och leva i karantän, så for jag in i morse och storhandlade! Innan handlingen blev det ett besök på v.v

 -0,9kg! Bra jobbat trots 2 bitar av den super god björnbärspajen som Jenisne bjöd på i lördags ; )

Sedan ut till citygross och shoppa loss mat! En film blev det till Emilia som nu är så stor att nattblöjor är ett minne blott...... fast det kanske man inte får vara allt för säker på efter en natts prov;) Men en lite uppmuntran..


På kvällen kom mormor och pysslade om "pricken" och gjorde äpplekräm. Då passade jag och Meja på att gå en långpromenad med vagnen.

Nu är det dags att sova... i morgon väntar en ny dag  och kanske nya prickar?


 Här nedan är en utmaning som jag fått från Noah/matilda!




5 saker i min frys
Rabarber- tokmycket som jag hoppas få användning av!

Kyckling i alla former och delar

Räckor

Frost

Glass

5 saker i min garderob
Kläder i lagom storlek

Kläder som är för små

Mammakläder som ska säljas på tradera

Arbetskläder "Den här kan jag spara och ha om jag är ute i trädgårn, eller målar eller färgar håret osv....."

Många stövlar...

5 saker i min väska
Blöja

V.v-choklad

lösa pengar

mobilen

Pennor!( Jag är en penntjuv! Obs dock inte med mening!)

5 saker i mitt badrumsskåp
nattkräm

eltandborste

pinsett(Bästa uppfinningen efter hjulet??)

hårsnoddar

deo

5 saker i bilen
bra cd-skivor

våtservetter

sand och grus

vägatlas

solskydd

Jag utmanar:

Mockla

Lisa

Lotta


Natti natti



 

Av Cecilia - 20 september 2008 23:23

Hej alla glada läsare... som ni säkert märkt har jag haft en bloggsemester... Mest beror det på att jag och flickorna inte varit så krya :( och att vi annars har haft så mycket att göra.


Men nu till en nyhetssammanfattning.


Vi börjar utrikes(allt som skett utanför Skärblackas gränser)


 - Jag har tagit ett steg för livet... rättare sagt många steg längs Finspångs gator. Jag och min kollegor bidrog även med en slant till canserforskningen. Bra gjort!!

-Barcelona har fått tillskott av den underbara, nu mera brunetten miss Charlotte (uttalas här på engelskvis). En avskedsmiddag med spansk tapas intogs innan hon tog farväl från metropolen Skärblacka! We miss u Seniorita!!!

-Minus 0,5kg på v.v i tisdag... sakta men säkert ner till smalisvikt!!(Norrköping)

- Besök från Växsjö :)

- Besök i Kumla hos våra älsklings bovar Moster&Matte!! De sitter båda av varsit lång straff,båda för "vållande till andras välmående".

 


Nu över till de lokala nyheterna...


-Tvisten mellan de två parterna ang tapeter har ännu inte givit något resultat. En paus i förhandlingarna har påbörjats, men förhandlingarna väntas tas upp i början på nästa vecka. En förlikning eller ett uppgivande hoppas den ena parten på.....


-Inga tänder i den söta flickans dreglande mun har dykt upp... konstigt??


- Meja väger nu 7,6kg och är 70cm lång!!


-Emilia har varit hos tandläkaren.


-Jag har varit på fot extra allt de lux kur!! Super skönt! Tack snälla mammi&pappi för det!


-Jag missade höstens första föräldrarmöte på dagis:( detta pga sjukdom:(


- Festinbjudningarna klara!!! :) :) :)



Slut på nyheter... 


Nu är det dags att krypa ner i sängen.. I morgon väntar äventyr i Kumla/Örebro! Sov sött alla vänner!



 


Av Cecilia - 12 september 2008 11:28

Tack..tusen tack.. ALLA ni som gratulerade mig!!

Vilken dag!

Vaknade av att Emilia kupade sina händer och viskade i mitt öra:"Är det nu jag ska ge presenten??" Ja det blir jätte bra svarade jag. Hon sprang in i sitt rum och kom tillbaka med ett litet paket och ett kort. "Läs mamma, läs nu!"


Grattis älskling/mamma

från Magnus,Emilia och Meja(din kärleksfulla familj


"Nääää"sa Emilia." Jag och pappa köpte faktiskt paketet inte Mia hon var ju hemma!!" jaha ok då är det bara från pappa och Emilia....

I paketet som Emilia vill hjälpa till att öppna låg det rabarber/grädd te (rött)


När pappi kom hem på eftermiddagen fick jag även ett kuvert.. presentkort på flowing...NICE!!

Vi hjälptes åt att göra ky-paj med sallad och chokladtårta. Vid 17.30 dök mammma och Lotta upp. De hade med sig en JÄTTE stor bricka med massa olika sorters frukter,grönsaker,svamp,bär m.m Så ut ungefär som "Du är vad du äter-bord" jag fick även ett presentkort på valfri skönhetsbehandling. Mamma hade bundit en stor bukett roser och så fick jag även en torktummlare :) Vi ska hämtade den nästa helg!!


Sedan dök svärmor och svärfar upp med vackra blommor och blader. Presenten hade jag fått i sommras(två stolar til utemöbeln)



Men det BÄSTA med födelsedagen var när Emilia sjöng i mic och spelade synt. Ja må hon leva och Vi gratulerar Så underbart!!! Då kom det tårara i 28åriga ögon...


Jag fick så många sms och garttis samtal.. Så på kvällen var jag så upp i varva av all lyckorus att jag knappt kunde sova...


men tillsist så.... zzzzzzzz En natt närmare 30!!


Ovido - Quiz & Flashcards